...Een leuk boek om cadeau te doen? Zoek niet verder: wie een beetje interesse heeft voor taal amuseert zich kostelijk met dit boek over communicatie, over de onzin en de leugens die je kunt verkopen met taal en de link tussen woord en beeld. Dit is een bladerboek dat bulkt van de taalspelletjes, beeldspraken, oneliners én foto's waarbij een streepje bloot niet wordt geschuwd...

***
*

...Taalspelletjes, beeldspraak, zin en onzin: als je 'Weg van Woorden' van voor naar achter leest, kom je het allemaal tegen, maar het boek leent zich ook perfect om op een willekeurige pagina te beginnen bladeren en beetje bij beetje meer te weten te komen over onze taal en de ogenschijnlijk normale woorden die we elke dag gebruiken.

Maar ook over de ontoereikendheid van het woord wordt nagedacht: zijn beelden sterker dan woorden? En kunnen woorden even hard bedriegen dan beelden? En wat met contracommunicatie: leugens en vloekwoorden?

Een even interessant als leerzaam boek.

*****

Apekool! Geouwehoer! Kul! Blabla! Quatsch! Ongein! Larie! Gezwets! Nonsens! Het staat allemaal in Weg van woorden, (...) Maar er staan ook zinnige dingen in. Ontelbaar veel weetjes. Doordenkers. Amusante knipogen. Geschiedenislessen. Clichés. Woordspelletjes. Filosofische overpeinzingen. Kunst. Nieuwe woorden. Trompe l'oeils. De beste mop ter wereld. En, we zouden het al bijna vergeten, blote vrouwen. Die leiden in al hun stralende glorie elk nieuw hoofdstuk in.(...)

Weg van woorden is een waarlijk bizar boek.(...) 'Wellicht verdwaalt u soms in dit bonte boek', schrijft Flamend in zijn inleiding. 'Sommige fragmenten vindt u wie weet banaal, andere hopelijk spitsvondig. Allicht kijkt u bij een volgende bladerbeurt weer met andere ogen naar de vondsten in deze grabbelton. Dat is alvast de opzet.' Opzet geslaagd, zouden we denken. In zes losjes aan elkaar geknoopte hoofdstukken vertelt Flamend over de taal, haar geschiedenis, haar eigenaardigheden, haar bekoorlijkheden. Waarom hij er zo dol op is.(...)

****

Willem Driesen
bibliothecaris stedelijke bibliotheek de Leidraad, Sint-Truiden

"Een streling voor het oog, een knappe vormgeving. Het boek als esthetische beleving.
De inhoud ontdek ik beetje bij beetje: oogst van een halve eeuw merkwaardigheden verzamelen over woorden en tekens?"

ONZE TAAL 7/8

...Weg van Woorden... waarin alles te vinden is over woordgrappen, taalanekdotes, nieuwvormingen, verbasteringen en beeldspraak, over taalverschijnselen en communicatie, over 'taal in beeld' en over schelden en beledigen. Een terugkerend thema in dit prachtig uitgevoerde kijk- en bladerboek is het grensgebied tussen woord en beeld, en het is dan ook rijkelijk geïllustreerd, met onder meer reproducties van kunstwerken, en foto's van Bart Ramakers.